Jak automatyzacja procesów wpływa na Twoje relacje z klientami?

Dziś dzielimy się wiedzą na temat wpływu automatyzacji na relacje między Tobą a Twoimi klientami. Przybliżymy zagadnienia, które pomogą Ci zrozumieć, jak utrzymywać lojalność klientów i w jaki sposób automatyzacja procesów może Cię w tym wesprzeć.

Czym jest Robotic Process Automation (RPA) – to technologia, która pozwala na zautomatyzowanie czynności polegających na sekwencji powtarzających się działań, które wykonujesz w środowisku komputerowym w pracy.

Co to w ogóle znaczy „mieć relacje z klientami”? Używamy często zwrotu, jednak czy wszyscy rozumiemy go tak samo? Dla nas, mieć dobre relacje z klientem, to znaczy:

  • ZROZUMIEĆ GO: poświęcamy czas na zrozumienie potrzeb klienta, zamiast od razu przechodzić do prezentacji produktu i zachwalania RPA;
  • ZBUDOWAĆ WIĘŹ: długoterminowe relacje są kluczowe – aby zbudować zaufanie w relacji z klientem, pokazujemy, że zależy nam na dostarczeniu mu prawdziwej wartości, która będzie dla niego korzystna;
  • BYĆ ELASTYCZNYM: nie złościmy się, kiedy klient chciał usługę A, a przychodzi do nas z potrzebą B. Konstruktywna sprzedaż wymaga ciągłego dostosowywania się do zmieniających się okoliczności i potrzeb klientów.
  • ZNAĆ I STOSOWAĆ ZASADĘ „Wartość ponad produkt”: koncentrujemy się  na tym, jak Robotic Process Automation może rozwiązać problem klienta, zamiast na samym produkcie;
  • PODSTAWA TO CZŁOWIEK: za każdym dialogiem, pomysłem i rozwiązaniem…. jest się jakaś osoba, jej charakter, odporność na pojawiające się trudności, kreatywność i chęć do stawiania czoła codziennej pracy, wsparcie klienta w przypadku jakichkolwiek trudności. Wyczucie sytuacji, empatia i widzenie wspólnego celu – to ma dla nas sens. Zrozumienie czyjegoś punktu widzenia zawsze rodzi wzajemność, której nie da Ci nawet najbardziej precyzyjna maszyna. Ale za to maszyna / robot może pomóc w wielu innych, ważnych i czasochłonnych kwestiach😉

Jakie czynności możemy zautomatyzować? Może to być np.:

  • czytanie maili i załączników,
  • logowanie do stron, internetowych/aplikacji,
  • przenoszenie/kopiowanie plików i folderów,
  • kopiowanie danych z Internetu,
  • wykonywanie decyzji i zasad opartych na zasadzie „jeżeli/wtedy”,
  • wyodrębnianie i formatowanie danych w raportach,
  • kopiowanie i wklejanie danych,
  • wypełnianie formularzy,
  • wyciąganie ustrukturyzowanych danych z dokumentów,
  • zbieranie statystyk,
  • scalanie danych z wielu miejsc i plików,
  • czytanie i modyfikacja tekstu

i wiele, wiele innych.

Automatyzacja to nie tylko praca robota w skomplikowanych działaniach w systemach wielkich korporacji. To potrzebne usprawnienie powtarzalnej pracy każdego pracownika, poprzez dział HR aż po dział prawny. Dzięki pracy robotów w Twojej organizacji, możesz mieć naprawdę wymierne oszczędności i przełożyć je na poprawę relacji z Klientami – i tu przechodzimy do meritum – w jaki sposób automatyzacja wymienionych powyżej przykładów może przełożyć się na budowanie coraz lepszych relacji z Twoimi klientami?

  • Szybka obsługa klienta: Automatyzacja pozwala na natychmiastową odpowiedź na zapytania klientów poprzez zastosowanie chatbotów, automatycznych e-maili czy systemów samoobsługowych.
  • Personalizacja komunikacji: Systemy automatyzacji danych klienta umożliwiają dostarczanie spersonalizowanych komunikatów i ofert, co zwiększa zaangażowanie klienta.
  • Śledzenie historii interakcji: Automatyzacja pozwala na śledzenie historii interakcji z klientem, co umożliwia lepsze zrozumienie jego potrzeb i preferencji.
  • Automatyczne reakcje na sytuacje wyjątkowe: Automatyzacja może być dostosowana do reagowania na sytuacje wyjątkowe, takie jak narodziny dziecka klienta czy rocznica zakupu, co dodaje element personalizacji i dbałości o klienta.
  • Automatyczne ankietowanie i opinie: Automatyczne systemy mogą wysyłać ankiety klientom po zakupie lub interakcji, umożliwiając zbieranie opinii i informacji zwrotnej.
  • Automatyzacja procesu zamówień i płatności: Szybkie i efektywne realizowanie zamówień oraz płatności za pomocą systemów automatyzacyjnych przyczynia się do zadowolenia klienta.
  • Proaktywne komunikaty: Automatyzacja może być wykorzystywana do wysyłania proaktywnych komunikatów, takich jak powiadomienia o nadchodzących promocjach, aktualizacjach produktów czy zmianach w polityce firmy.
  • Automatyczne zarządzanie reklamacjami: Systemy automatyzacji mogą usprawnić procesy związane z obsługą reklamacji, co skraca czas reakcji i poprawia doświadczenia klientów.
  • Analiza danych i prognozowanie potrzeb klientów: Automatyzacja analizy danych pozwala prognozować potrzeby klientów i dostosowywać ofertę, co zwiększa trafność i skuteczność działań marketingowych.

Poprawa relacji z klientami dzięki automatyzacji wymaga jednak zbalansowanego podejścia. Właściwie dostosowane narzędzia automatyzacji mogą znacznie usprawnić procesy obsługi klienta, tworząc bardziej efektywne i zadowalające doświadczenia klientów.

Inne korzyści:

  • Oszczędność czasu: Automatyzacja rutynowych zadań pozwala pracownikom skoncentrować się na bardziej złożonych i strategicznych zadaniach.
  • Redukcja błędów i poprawa jakości: Automatyzacja eliminuje ryzyko ludzkich błędów, co może prowadzić do oszczędności poprzez uniknięcie kosztownych pomyłek i ich konsekwencji, a co za tym idzie – poprawić jakość produktów i usług dostarczanych klientom.
  • Optymalizacja zasobów: Automatyzacja procesów może pomóc w lepszym wykorzystaniu zasobów ludzkich, eliminując potrzebę wykonywania powtarzalnych zadań przez pracowników.
  • Szybsze podejmowanie decyzji: Systemy automatyzacyjne mogą dostarczać szybkiej i dokładnej analizy danych, co umożliwia szybsze i bardziej skuteczne podejmowanie decyzji.

Gdzie możemy stosować technologię RPA (Robotic Process Automation)? Automatyzacja może być wdrożona w różnych działach firmy jak np.:

  • Produkcja i Logistyka
    • Automatyzacja procesów produkcyjnych.
    • Zarządzanie zapasami i magazynem.
    • Monitorowanie i śledzenie transportu.
  • Sprzedaż i Obsługa Klienta:
    • Obsługa baz danych.
    • Automatyzacja obsługi klienta online.
    • Zarządzanie zamówieniami i płatnościami.
  • Finanse:
    • Automatyczne księgowość i rozliczenia.
    • Zarządzanie fakturami.
    • Analiza danych finansowych.
  • Zasoby Ludzkie (HR):
    • Procesy rekrutacyjne online.
    • Zarządzanie czasem pracy i obecnością.
    • Automatyzacja procesów szkoleniowych.
  • Marketing:
    • Automatyczne kampanie e-mail marketingowe.
    • Narzędzia do automatyzacji mediów społecznościowych.
    • Analiza danych i raportowanie marketingowe.
  • Badania i Rozwój:
    • Analiza danych i eksperymentów.
    • Automatyzacja procesu testowania oprogramowania.
  • Administracja:
    • Zarządzanie obiegiem dokumentów.
    • Automatyzacja procesów administracyjnych.
  • Zarządzanie Projektami:
    • Narzędzia do planowania i monitorowania postępu projektów.
    • Automatyzacja procesów związanych z zarządzaniem projektami.
  • Obszar Prawny:
    • Automatyzacja procesów związanych z uzupełnianiem i przetwarzaniem dokumentów prawnych.
Ile to kosztuje? Automatyzacja procesów biznesowych może być wdrożona zarówno w dużych korporacjach, jak i w małych firmach. Ceny zależą od wolumenu zadań podlegających automatyzacji, jednak już od 2 tysięcy złotych netto miesięcznie można mieć cyfrowego pracownika, który może wykonać za nas wiele powtarzalnych zadań.

Rozważasz wdrożenie automatyzacji w firmie? Daj nam znać!

Wdrożenie automatyzacji w firmie, jeśli jest poprowadzone w sposób optymalny z pomocą doświadczonych ekspertów, przynosi ogrom korzyści, przyczynia się do rozwoju firmy i – co najważniejsze – szybko generuje zwrot z takiej inwestycji.

Jeśli zastanawiasz się nad automatyzacją procesów biznesowych w swojej firmie, zorganizujemy dla Ciebie spotkanie, podczas którego porozmawiamy o:

  • potrzebach rozwojowych Twojej firmy,
  • potencjalnych procesach nadających się do automatyzacji,
  • potrzebach szkoleniowych,
  • korzyściach, jakie może przynieść wdrożenie automatyzacji w firmie,
  • potencjalnych kosztach licencji,
  • zaangażowaniu pracowników z różnych działów w przygotowanie firmy do wdrożenia automatyzacji (przygotowanie pomysłów na automatyzacje, wspólne oszacowanie ROI),
  • działaniach, które sprawią, że inwestycja w automatyzację szybko się zwróci, przyniesie Twojej firmie szereg korzyści i przeniesie ją na wyższy poziom rozwoju. 

Jako oficjalny Partner UiPath chętnie propagujemy wiedzę zdobytą poprzez doświadczenie w zakresie szkoleń UiPath i wdrożenia tej technologii, dlatego umówienie spotkania na temat wdrożenia UiPath w firmie jest w Robotivity całkowicie bezpłatne i niezobowiązujące.

Zapraszamy do kontaktu!